Update Stationsgebied

Toegang rijwielstalling vanaf Smallepad

Het Stationsgebied gaat op de schop, daarover berichtten we al eerder en ook hebben we de gemeente laten weten wat we van de verschillen de voorstellen vonden, zie eerdere berichten op deze pagina.

Eén ding is zeker, de nieuwe rijwielstalling gaat er komen.

De stalling biedt ruimte aan zo’n 5.000 fietsen, inclusief ruim 400 OV-fietsen. Er komt een ruime, goed toegankelijke entree aan de Kersenbaan/Smallepad. Vanaf het Stationsplein is er een tweede comfortabele entree met rolpaden. Vanuit de stalling krijg je een directe toegang naar de stationshal.

ProRail bouwt de stalling. De gemeente draagt hier financieel aan bij. De bouw is wat vertraagd, verwacht wordt dat de bouw start in 2024 en dat de nieuwe rijwielstalling in 2026 klaar is.

In dit flitsende filmpje zie je meer over het project en de toegang tot de fietsenkelder.

En rest van het project? Voor fietsers belangrijk is het Smallepad, en dit wordt nog belangrijker want straks rij je zo vanaf het Smallepad de stalling in.
We hebben met de gemeente bekeken of het Smallepad geschikt is om er een fietsstraat van te maken. We hebben gezien dat in de spits het fiets- en autoverkeer elkaar te veel in de weg gaan zitten. Dat kan leiden tot onveilige situaties. Geen fietsstraat dus.

Het bestaande krappe tweerichtingenfietspad langs het Smallepad blijft gehandhaafd. Wel hebben we met de gemeente afgesproken dat we gaan kijken of er een linksaf-voorsorteerstrook kan komen om het afslaan vanaf het Smallepad (vanuit het centrum) naar de Brouwersstraat makkelijker te maken.

De Snouckaertlaan gaat wel een fietsstraat worden. Samen met de Stationsstraat moet dit een aangename wandelroute worden van Station naar de binnenstad.

Drie grote veranderingen op de Stationsstraat:

  • Busbaan en autobaan worden samengevoegd, bus en auto moeten het samen doen met één rijstrook per rijrichting.
  • Er komt één tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde (ja, waar nu het eenrichtingsfietspad ligt).
  • Het tweerichtingenfietspad aan de spoorzijde gaat weg. We hebben ons hier tegen verzet met goede argumenten die door DTV consultants in een second opinion onderuit zijn gehaald. We gaan het zien in de toekomst.

En wanneer begint de overlast van deze grote verbouwing? Dat is onbekend. Financieel is niet alles rond en hoe langer er gewacht wordt hoe duurder het wordt.

Meer informatie is ook te vinden op de projectpagina van de gemeente.